RESUMEN

Introducción: Los Evangelios

La palabra Evangelio quiere decir “buenas noticias”. Son las Buenas Noticias del amor de Dios y de la oportunidad que Él nos brinda, a través de su Hijo, de conocerle y de tener una relación personal con Él (con Dios). Una relación iniciada por el mismo Dios en la que nos ofrece el perdón de los pecados y una vida nueva. Todo esto sin nosotros merecerlo y a través de Jesús.

 

Y de Jesús nos habla Mateo, el primero de los Evangelios, y objeto de nuestro estudio.

 

IV. Introducción a Mateo

Escrito antes del 70 A.D.

NOTA: Las secciones en inglés corresponden a trabajos escritos por el autor.

 

Este Evangelio anuncia

1. Jesús como Rey

2. Cumplimiento de la profecía en Jesús

3. El choque entre dos reinos

4. Sanidad y exorcismo

5. Perdón de pecados

6. La autoridad de Jesús

 

 

Este Evangelio anuncia

La presencia del Reino. (Mateo 12:24-34) Jesús aclara que lo hecho no es por el poder de Satanás y…

– Sino por el Espíritu Santo.

– La señales vistan son evidencia de la presencia actual del Reino.

– Este momento es clave en Mateo.

El llamado al Reino: Discipulado

It is a moment of decision. The kingdom has come and this

in itself constitutes a call to repentance (3:2; 4:7; 9:13). But it

is to something more than repentance that men are called to. It

is a call to enter the kingdom. It is a call to discipleship.

The call to discipleship is the call of the kingdom. The call of the kingdom is the call to discipleship. It is  a call to follow Jesus in his mission of salvation (4:19-22) and requires that all be left in order to follow him (4:19-22; 9:9). It involves costly demands (10:34-39; 11:29; 16:24-26). It could even men death (16:21 and others). Because of this not everyone is willing to follow him (8:18-22). 

La ética del Reino

Being a disciple is characterized as bearing a distinctive fruit

(7:16-20). Whether the characteristics mentioned in 5:1-12

are a requisite for entering the kingdom or a consequence of it,

seems to be a less important matter. The relevant issue is that

disciples exhibit a very different ethical system to that of the

world. In fact, it is in many ways contrary to it. This system is

not limited to the characteristics mentioned in 5:1-12. It also

reflects a distinctive attitude and behavior in other issues like

material possessions (6:19-21, 24, 25-34), relationship with

others (7:1-12; 18:15-35), and the perspective of «greatness»

(18:1-5, 10-14, etc.).

El rechazo al Reino

The kingdom of heavens is God’s, but it is manifested among men. For this reason it can be rejected. After centuries of promises and expectations Israel refuses its King and His Kingdom.

The king is rejected by Israel. Unmet expectations and Jesus’ opposition to both the Law and the tradition help to explain this rejection (5:17-48; 12:1-8). Due to it, some sort of explanation is needed. This is provided in the «parables of the kingdom» (Chapter 13).

 

La llegada del Reino

The kingdom is present, yet its full  realization is still to come. Some of Jesus’ references to the «Son of man” mentioned above were made in this eschatological perspective (10:23; 13:41; 16:27; etc.).

First the kingdom was announced as present (chapter 12) and recognized by the twelve (chapter 16). Then it was rejected by Israel and «handed over» to others (chapter 21). It is then that the more concrete announcements of the coming full realization of the kingdom are made (chapters 24 and 25).

The coming of the kingdom is now proclaimed by the church. Having responded to the call of the kingdom and presently living according to its ethic, she accepts its new role in God’s program by proclaiming His message. This the church will do until this age ends and the new one brings the full manifestation of the «kingdom of heavens.”

 (JRMV 1991)

V. Nace el Hijo de Dios: Caps. 1 y 2

Genealogías (1:1-6a): Importancia. La genealogía aquí presentada, como era común en la antigüedad, NO es una representación exhaustiva de los ancestros de Jesús, ni un registro que satisfaga la curiosidad moderna o nuestra forma de considerar los datos históricos. Antes bien es una recopilación parcial, y especialmente arreglada, para mostrar que Jesús es el Mesías, el Rey Prometido. Este tipo de arreglo se utilizaba en la antigüedad y no era interpretado como falso, equívoco o inexacto y lo observamos, por ejemplo, en el particular arreglo de las 3 series de 14 personajes asociados con eventos muy importantes en la historia del pueblo de

En esta etapa tan importante de la historia del Mesías que nace, saltan a la vista una serie de elementos sobrenaturales.

 

Elementos sobrenaturales (1:18 – 2:23)

1. Concepción virginal (1:18-20, 24-25).

2. Anuncio angelical (1:20).

3. La Misión de Jesús: “Salvador” (1:21)

4. Cumplimiento profético (1:22-23; 2:5-6).

5. Nombre especial: Emmanuel. (1:23)

6. Visita de los sabios. (2:1-4)

7. Protección divina. (2:7-8, 12-23)

8. Adoración. (2:9-11)